کد مطلب:326146 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:269

میرزا حسین علی نوری مازندرانی (ملقب به بهاء الله)
پس از مرگ باب، بنا به وصیت او، جوانی هجده ساله به نام میرزا یحیی معروف به صبح ازل، جانشین او شد. این جوانك ناپخته و كم تجربه و ترسو، از عهده ی اداره ی امور بابیان بر نیامد و عملا زمام امر بابیان، به دست برادر بزرگترش میرزا حسین علی نوری افتاد. همان كسی كه در ماجرای بدشت از كارگردانان اصلی داستان بود.

میرزا حسین علی در دومین روز محرم سال 1233 ه.ق در تهران به دنیا آمد. پدرش میرزا عباس نوری از منشیان زمان محمد شاه قاجار بود. میرزا عباس در تعلیم و تربیت فرزندان بسیار می كوشید و برای این منظور از میان دوستانش، برای آنان آموزگاران سر خانه می آورد!

میرزا حسین علی در سنین كودكی نزد پدر و بستگان و معلمین خصوصی، به فرا گرفتن علوم و فنون مقدماتی پرداخت و به این سبب از رفتن به مدرسه بی نیاز بود؛ با این همه او نیز میرزا علی محمد شیرازی (باب) داعیه ی امیت داشت و
خود را درس ناخوانده می دانست [1] .

بعد از در گذشت باب، امیر كبیر، آن رادمرد ملی و هوشیار، كه به خطر بابیت و نقش میرزا حسین علی در قضایای باب، پی برده بود، اعلان داشت كه میرزا حسین علی مبلغ 5 كرور تومان (یعنی 25 میلیون ریال و معادل نیم برابر غرامت جنگ های ایران و روس) به خزانه ی كشور ایران خسارت وارد كرده است [2] به همین علت او را به عراق - كه مستعمره دولت عثمانی بود - تبعید كرد. پس از بركناری امیر كبیر از صدرات، میرزا حسین علی به ایران بازگشت و بلافاصله طرح ترور ناصرالدین شاه به دست بابیان ریخته شد كه به فرجام نرسید و به همین خاطر دست اندركاران این ترور، از جمله میرزا حسین علی دستگیر شدند. عاملین ترور همگی كشته شدند.

[1] اسرار الآثار جلد يكم صفحه 191.

[2] قرن بديع جلد يكم صفحه 315 و جلد دوم صفحه 32.